De geschiedenis van de spelcomputer

In 1951 kreeg de Amerikaanse televisietechnicus Ralph Baer het idee om interactieve televisie te ontwikkelen. Alhoewel het idee met enige hoon werd ontvangen bleef Baer volharden en in 1966 zag het allereerste echte computerspelletje het levenslicht. Toch duurde het tot 1972 voordat het publiek warm liep voor deze geweldige uitvinding, daarna is de ontwikkeling snel gegaan.

Eerste generatie (1972-1980)

pongIn 1972 werd de eerste generatie spelcomputers voor thuisgebruik ontworpen. Een simpele computer met analoge elektronica die aangesloten moest worden op de televisie. Het was niet echt een succes totdat in 1975 Atari het spelletje Pong op de markt bracht. Dit sloeg zo aan dat iedere grote elektronica ontwikkelaar zich ineens met de ontwikkeling van computerspelletjes ging bemoeien.

Tweede generatie (1976-1984)

odyssey 2In 1970 ontstonden de eerste spelcomputers waarop men meer dan 1 spelletje kon spelen. Hiervoor werd gebruik gemaakt van zogenaamde cartridges. Het toonaangevende Atari bood in 1977 wel 9 verschillende spelletjes aan die op de Atari 2600 console konden worden gespeeld. Magnavox volgde met haar Odyssey 2 en Philips Electronics kwam uit met de Philips G7000. Hoewel zij een verkoop haalden van in de miljoenen, bleef Atari marktleider. De volgende grote ontwikkeling in de computerspel markt werd in 1980 gebracht door Mattel met zijn spelcomputer Intertelivision dat grafisch met kop en schouders boven de rest uitstak. De markt werd al snel overspoeld door een geweldige golf aan slechte spelconsoles en nog slechtere spelletjes. Het publiek verloor zijn interesse en in 1983 stortte de markt volledig in.

Derde generatie (1983-1992)

In Japan werd de Nintendo Famicom zeer populair. Zijn tegenhanger Nintendo Entertainment System overheerste op de Amerikaanse markt en Sega Master System en Atari 700 namen het andere deel van de markt in beslag. In dit tijdperk werd de side-scroller ontworpen en spelletjes die nu nog bekend in de oren klinken en het nog steeds goed doen zagen het licht, zoals:

  • Super Mario Brossuper mario bros
  • The Legend of Zelda
  • Metroid
  • Megaman
  • Metal Gear
  • Castlevania
  • Final Fantasy
  • Bomberman
  • Dragon Quest.

Vierde generatie (1987-1996)

PacmanGedurende de vierde generatie was er qua spelcomputers vooral een grote machtsstrijd gaande tussen het machtige en bijna 90% van de markt bezittende Nintendo en Sega. Dit had een grote golf aan geweldige spelletjes tot gevolg ( zoals Pacman) en ook werden de consoles steeds handzamer. Ook grafisch werd er veel vooruitgang geboekt door de uitbreiding naar 16 bits in plaats van de daarvoor gebruikelijke 10 bits programmabesturingen.

Vijfde generatie (1993-2000)

Rond 1993 kwam er een nieuw speler op de markt; Sony lanceerde haar Playstation en veroverde een groot deel van de markt. Nintendo volgde op de voet met haar Game Boy. In deze periode kwamen ook de eerste 3-D spelletjes op de markt. Meerdere ontwikkelaars brachten betaalbare en goede spelconsoles op de markt en als gevolg van vele marketing blunders legden grondleggers Atari en Sega het af tegen de schreeuwende en goedkopere nieuwkomers.

Zesde generatie (1998-2004)

call of dutyRond het jaar 2000 kwamen de eerste echte handzame en draagbare spelcomputers op de markt zoals de Microsoft Xbox, Playstation 2 van Sony en de Nintendo Gamecube. Spelletjes reeksen met klinkende namen zoals

  • Animal Crossing
  • De Battlefield reeks
  • Call of Duty
  • Crazy Taxi
  • Hitman
  • Starwars

Zevende generatie (2004-2010)

De zevende generatie spelcomputers kenmerkt zich vooral door de technische ontwikkelingen die mogelijk werden door Touchscreen, spraak controle en de invoer van dubbele schermen. De belangrijkste spelcomputers zijn de Sony Playstation 3, Microsoft Xbox 360 en Nintendo Wii. Ook werd nu de mogelijkheid geboren om de “handhelds” niet alleen te gebruiken om spelletjes te spelen, maar ook om muziek te luisteren en films te kijken

Achtste generatie (2011- heden)

Sinds 2011 zijn er nog 4 grote spelers op de markt:

  • Nintendo met de Wii U, 3 DS en de 2 DS
  • Ouya van de relatieve nieuwkomer Ouya Inc.
  • Sony met de Playstation Vita en de PS 4
  • Microsoft met de Xbox One

Door de komst van de mobiele apparaten met internetverbinding ziet het ernaar uit dat de spelcomputers en spelconsoles langzaam aan het uitsterven zijn. Via het mobiele netwerk zijn miljoenen spelletjes te benaderen en deze markt neemt nog steeds toe. Waarom zou men een aparte spelconsole aanschaffen als je dezelfde spelletjes en nog veel meer gratis kunt spelen via je mobiele telefoon of tablet? De mogelijkheden lijken eindeloos. Er zijn gratis computerspelletjes te downloaden of online te spelen, spelletjes voor welke je dient te betalen maar nu is er ook de mogelijkheid om voor echt geld te spelen! Het mobiele casino geeft je met je mobiele telefoon of tablet in de hand direct toegang tot echte casinospellen! Meespelen met een computerspel en een kans maken om echt geld te winnen. Met je mobieltje, tablet of ander portable systeem wat je toegang geeft tot het internet kun je spelen waar en wanneer je maar wilt. Wie wil dat nu niet?